+48 33 500 05 36 kontakt@filminteraktywny.pl

Zaczynamy 3 rozdział Akademii Filmu Interaktywnego, który w całości zostanie poświęcony rodzajom narracji wykorzystywanym w tworzeniu filmu interaktywnego. Zagadnienia teoretyczne omówimy z uwzględnieniem ciekawych case studies.

Pierwszym rodzajem narracji, jaki omawiamy jest narracja z gry wykorzystana w filmie interaktywnym. Odbiorca podejmuje interaktywne działania (klikanie za pomocą myszy bądź urządzenia mobilnego) związane z zadaniami pojawiającymi się na poszczególnych etapach fabuły filmu. To pokazuje, że choć akcja filmu utrzymuje się w trybie linearnym, to nosi w sobie cechy interaktywności.

 

Historia pokazywana w filmie dzieje się w ramach określonej chronologii czasowej – przedstawia ciąg wydarzeń od punktu A do punktu B. Widz może zmienić kolejność zdarzeń poprzez podjęcie decyzji w którymś z punktów czasowych. Zastosowanie elementów grywalizacji pozwala na zaangażowanie odbiorcy w fabułę oraz skupienie na postawionych zadaniach. O grywalizacji pisaliśmy szerzej w jednym z wcześniejszych wpisów w ramach AFI.

Świetnym przykładem tego rodzaju narracji jest projekt interaktywny Fives minutes, w którym pojawia się delikatny product placement jednego z modeli zegarków Casio. Nie nazwaliśmy tego projektu reklamą, ponieważ w początkowej fazie swojego rozwoju twórcy nie planowali, by Five Minutes stało się częścią kampanii reklamowej marki Casio. Wydawać by się mogło, że subtelna, mało widoczna reklama, nie wpłynie pozytywnie na sprzedaż produktów. Nic bardziej mylnego. Liczne statystyki pokazują, że konsumenci coraz bardziej nastawiają się na prezentację marki za pomocą fabuły, dobrej historii i elementów interaktywnych.

W reklamach zdecydowana większość firm stawia na prezentację swoich produktów, przez co większość materiałów reklamowych jest odbieranych jako irytujące i nużące. Tymczasem faktyczne cele reklam to zapadnięcie w pamięć, wywołanie emocji w odbiorcy, skłanianie do przemyśleń oraz odwołanie do wartości ważnych dla potencjalnego klienta. Sztuką jest opowiedzenie historii tak, aby odbiorca poczuł, że może zidentyfikować się z marką.

Projekt Five minutes powstał w niemieckiej szkole filmowej w Badenii-Wirtembergii. Jego celem było stworzenie przekazu reklamowego, który nie będzie gryzł po oczach mnogością informacji sprzedażowych. Przechodząc przez fabułę gry, wcielisz się w rolę ojca – jednej z dwóch ostatnich żyjących osób po apokalipsie zombie (druga bohaterka to jego córka). Motyw przewodni filmu to wspomnienia z przeszłości bohaterów. Koncentrując się na nich, ojciec ma szansę uniknąć zarażenia i przemiany w zombie. Wykonując poszczególne zadania pojawiające się w kolejnych etapach filmu, otrzymasz możliwość żywej interakcji z filmem, a tym samym staniesz się częścią opowiadanej historii. W przypadku podjęcia błędnych decyzji skutkujących samobójstwem, bohater „odradza się” i możesz spróbować kolejny raz.

Film trwa dokładnie 5 minut, ale uwaga: naprawdę wciąga i trzyma w napięciu aż do ostatniej sekundy. Gotowy projekt został zakupiony przez firmę Casio, która umieściła w nim subtelną reklamę swojej linii zegarków G-Shock. Nie jest nachalna, mimo, że produkt pojawia się w filmie wielokrotnie. Aplikacja jest dostępna dla każdego i bezpłatnie pod tym linkiem (18+).