+48 33 500 05 36 kontakt@filminteraktywny.pl

Kwestia wykorzystania grywalizacji w tworzeniu projektów interaktywnych poruszona została we wpisie o interaktywności w edukacji. Rozszerzamy temat o definicję i zastosowanie.

Wszyscy lubią w coś grać. W gry komputerowe i przeglądarkowe, planszowe, wideo czy coraz bardziej popularne gry miejskie. Dlaczego więc nie przełożyć motywujących nas aspektów z gier na poczet pracy, edukacji czy biznesu?
Grywalizacja to element filmów interaktywnych wykorzystujący mechanizmy z gier w celu budowania społeczności i zaangażowania oraz motywacji odbiorców. Bazuje na przyjemnościach, jakie gracz odczuwa z pokonywania kolejnych etapów gry, zdobywania odznak czy bicia rekordów. Jednym z prekursorów tego pojęcia był Ch. Coondradt, który uznał grywalizację za receptę na zwiększenie produktywności i zaangażowania pracowników pewnej fabryki.

Każdy pracodawca chciałby, by jego pracownicy osiągali zawodowo efekt flow, czyli stan, w którym ich motywacja i zaangażowanie w pracę jest tak silne, że zapominają o otaczającym ich świecie. Poza obietnicą podwyżek czy kartami benefitowymi warto wprowadzić elementy interaktywne do systemu motywacyjnego. W świecie biznesu są to wewnętrzne systemy grywalne. Przykład: gra online, w której każdy nowy pracownik otrzymuje zwykłe biurko z IKEI na parterze wielkiego biurowca; im większe jego zaangażowanie w pracę zawodową i lepsze wyniki (sprzedaż, zrealizowane działania), tym lepsze benefity otrzymuje, takie jak lokalizacja w kolejnych piętrach, odznaki, nowa aranżacja wnętrza, personalizacja miejsca pracy.

Poznaj swoich graczy (czyli pracowników), postaraj się zrozumieć ich motywacje i potrzeby. Przyjrzyj się, jakie są ich cele w grze, jaki jest styl ich gry (w pojedynkę, ze znajomymi, z chęcią rywalizacji) i jakie elementy w grze są dla nich najciekawsze. Powyższe w pełni przekłada się na pracowników, klientów czy studentów, w zależności od tego, kto jest odbiorcą Twojego filmu interaktywnego. Wykorzystując element grywalizacji, musisz zastanowić się dodatkowo nad systemem mechanizmów (punkty, odznaki, poziomy i misje) oraz motywacyjnym systemem nagród za wykonane zadania.

Grywalizacja znajdzie swoje zastosowanie w wielu dziedzinach, takich jak działania sprzedażowe i marketingowe, edukacja, szkolenia pracowników i klientów, rozwój własny, ekonomia i zakupy, sport i rozrywka, kampanie społeczne i rządowe.

Na koniec fajny case, czyli Warzywne inspiracje stworzone dla marki Bonduelle. Akcja była skierowana do nowych i ówczesnych fanów, a jej grupa docelowa to kobiety. Celem aplikacji było przekazywanie informacji o produktach, zmiana kulinarnych przyzwyczajeń fanów, wzmocnienie wizerunku marki oraz promocja portalu internetowego. Dzięki wykorzystaniu gry w aplikacji oraz umożliwienie tworzenia treści własnych przez graczy, marka stworzyła wokół siebie długotrwałe zaangażowanie ze strony swoich klientów i fanów w mediach społecznościowych.